پیش بینی فروش فیلم ها توسط برادران وارنر: شرکت فیلمسازی مشهور برادران وارنر قراردادی با استارتاپ Cinelytic امضا کرده که مقر آن در شهر لسآنجلس است و از یادگیری ماشینی برای پیشبینی موفقیت فیلمها در گیشه استفاده میکند. در گزارشی از وبسایت هالیوود ریپورتر، ادعا شده است برادران وارنر از الگوریتم های Cinelytic برای مشاوره درزمینهی تصمیمگیری در مرحلهی بهاصطلاح چراغ سبز استفاده خواهند کرد. مرحلهی چراغ سبز در صنعت سینما و تلویزیون، درواقع شروع تعهد مالی شرکت برای تولید فیلم است. بااینحال منابعی در داخل استودیو وارنر گفتهاند که بخش بینالملل این شرکت از نرمافزار یادشده فقط برای بازاریابی و تصمیمات در حوزهی توزیع محتوا استفاده خواهد کرد.
توبیاس کوئیزر، مدیرعامل شرکت Cinelytic، در گفتوگو با وبسایت هالیوود ریپورتر، تأیید کرد برنامه این شرکت که برپایهی هوش مصنوعی است، تنها بهعنوان ابزار کمکی کاربرد دارد. صرفنظر از کاربری فناوری Cinelytic، قرارداد یادشده گامی رو به جلو برای روند کُند پذیرش یادگیری ماشینی در هالیوود است. همانگونه که پیشتر گزارش شده بود، Cinelytic، تنها یکی از استارتاپهای نوپایی است که از هوش مصنوعی برای پیشبینی عملکرد فیلم استفاده میکند؛ اما دنیای فیلم به صورت سنتی دربرابر توانایی این دسته از شرکتها ابراز تردید کرده است. نرمافزار Cinelytic به مشتریان این اجازه را میدهد تا با فیلمها بهمثابه فوتبال فانتزی بازی کنند. فوتبال فانتزی بازیای است که شرکتکنندگان آن بهعنوان مدیران اصلیِ تیمهای مجازی فوتبال آمریکایی فعالیت میکنند. در نرمافزار Cinelytic نیز، کاربران میتوانند زمین بازی را شبیهسازی کنند و با واردکردن ژانر و بازیگران و مواردی ازایندست، ببینند با تغییر تکبهتک عناصر، چه اتفاقی رخ میدهد. مثلا آیا در صورت جایگزینی تام کروز با کیانو ریوز، تعامل بهتری با بینندگان کمتر از ۲۵ سال برقرار میشود؟ آیا چنین تغییری فروش گیشه را در اروپا افزایش میدهد؟
برادران وارنر
بسیاری از کارشناسان هوش مصنوعی دربارهی توانایی الگوریتمها بهمنظور پیشبینی در حوزهای همچون ساخت فیلم دچار شک و تردید هستند. دلیل چنین ادعایی آن است که اپلکیشنهای یادگیری ماشینی براساس دادههای تاریخی آموزش میبینند؛ ازاینرو، به رفتار محافظهکارانه تمایل دارند و تمرکز روی الگوهای برگرفته از موفقیتهای گذشته را به پیشبینی موارد مؤثر بر تحریک مخاطبان در آینده ترجیح میدهند. همچنین، مطالعات علمی نشان میدهد الگوریتمها غالبا بینشهای واضح و مبرهنی را تکرار میکند که بدون استفاده از هوش مصنوعی هم درککردنی است و تنها مزیتهای محدودی درزمینهی پیشبینی دارند. برای مثال، این الگوریتمها پیشنهاد میدهند اسکارلت جوهانسون بازیگر کاریزماتیک و درنتیجه پولسازی است.
مزیت سادهی یادگیری ماشینی برای افرادی که از این ویژگی در صنعت فیلمسازی استفاده میکنند، انجام تجزیه وتحلیلهای ساده و سریعتر از توانایی انسان است. هالیوود ریپورتر درادامهی گزارش اشاره میکند زمانیکه در جشنوارههای فیلم، استودیوها درگیر جنگهای پیشنهاد خرید (bidding war) برای حقوق توزیع محتوا میشوند و تنها چند ساعت برای تصمیمگیری دربارهی این مسئله وقت دارند که آیا فیلم فرضی ارزش سرمایه گذاری را دارد یا خیر، این اپلیکیشن میتواند مفید واقع شود. جنگهای پیشنهاد خرید درواقع هنگامی رخ میدهد که دو یا چند خریدار به محصولی بسیار علاقهمند هستند و مکررا قیمت پیشنهادی خود برای خرید آن را افزایش میدهند تا نهایتا صاحب محصول یاد شده شوند.