نحوه رجیستری گوشی مسافری: با حضوری شدن رجیستری گوشیهای مسافری در بدو ورود به کشور، برخی مسافران نتوانستهاند گوشی خود را ثبت کنند. گمرک به این دسته افراد مهلتی برای ثبت گوشی داده است. طرح رجیستری یا شناسنامهدار کردن تجهیزات سیمکارتخور، آذر سال ۹۶ برای اولین بار به اجرا گذاشته شد. بنای این طرح بر مبارزه با قاچاق کالا گذاشته شد؛ بااینحال رجیستری نتوانست بهطور کامل از قاچاق موبایل جلوگیری کند.
در ابتدا مسافران میتوانستند حداکثر تا ۷ روز پس از ورود به کشور، با مراجعه به سامانهی اظهارنامه گمرگی تلفن همراه و بدون مراجعهی حضوری، گوشی خود را ثبت کنند. همچنین اگر پس از ۳۰ روز گوشی یا تبلت سیمکارتخوری که از مبادی قانونی وارد کشور و شناسه IMEI آن ثبت نشده بود، رجیستر نمیشد، دیگر به هیچ عنوان در شبکهی اپراتورهای کشور سرویس دریافت نمیکرد. این شیوه به دلیل سوء استفاده از اطلاعات مسافران یا کد اتباع خارجی، بر قاچاق تلفن همراه شدت بخشید؛ به همین علت گمرک کشور بهتازگی ثبت غیر حضوری تلفن همراه مسافری را ممنوع اعلام کرده است.
بنا به تصمیم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تاریخ ۱۲ مهرماه، اظهار و ثبت تلفن همراه مسافران از ۳۰ مهرماه سال جاری صرفا در محل مبادی ورودی کشور و پس از احراز هویت دقیق و تشخیص غیر تجاری بودن گوشی و تنها در لحظهی ورود به کشور انجام میشود. بر این اساس، مسافران قادر نخواهند بود بعد از خروج از گمرکات اجرایی مبادی ورودی، گوشی یا تبلت را رجیستر کنند. این بدان معنا است که اگر مسافر با تلفن همراه خود از سالن مسافری اعم از هوایی، زمینی، دریایی و ریلی خارج شود، گمرکهای اجرایی مسئولیتی درقبال ثبت نشدن گوشی او نخواهند داشت.
رجیستری گوشی مسافری
با این حال قوانین جدید باعث شد برخی مسافران که در حد فاصل ۱۲ تا ۳۰ مهرماه وارد کشور شدند، نتوانند گوشی همراه خود را در سالن مسافری رجیستر کنند و به امید مهلت ۷ روزه بمانند. حال گمرک اعلام کرده که این دسته افراد میتوانند از ۲۰ آبانماه با در دست داشتن اطلاعات گوشی و گذرنامهی خود به گمرک ورودی یا نزدیکترین گمرک اجرایی مسافری محل سکونتشان مراجعه کنند و فرایند ثبت گوشی را ازطریق سامانه مرچنت انجام دهند.