ایلان ماسک و نظریه تجزیه آمازون

ایلان ماسک و نظریه تجزیه آمازون: ایلان ماسک سه ماه پیش اعلام کرده بود تا مدتی از شبکه‌ی اجتماعی توییتر استفاده نخواهد کرد. پس از اعلام این خبر، او برای بیش از ۳۵ میلیون دنبال‌کننده‌ی خود پستی منتشر نکرد. اکنون مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس مجددا با اظهارنظری جنجالی، مقام‌های قانون‌گذار را به تجزیه آمازون تشویق می‌کند. او در توییت اخیرش نوشته بود: «آمازون باید تجزیه شود. سازمان‌های انحصاری پدیده‌های غلطی هستند».

توییت ایلان ماسک در واقع پاسخ او به توییتی بود که الکس برنسون، گزارشگر سابق نیویورک ‌تایمز، با اشاره به جف بزوس منتشر کرده بود. برنسون از منتقدان جدی دولت آمریکا در مسئله واکنش به همه‌گیری ویروس کرونا محسوب می‌شود. او در توییت خود بزوس را خطاب قرار داده بود و به لغو فروش کتاب جدیدش، Unreported Truths about COVID-19 and Lockdowns، در آمازون انتقاد کرد. برنسون ابتدا ایمیلی از بخش نشر کیندل دریافت کرده بود که کتاب او را از لحاظ چهارچوب‌ها و قواعد انتشار در آمازون نامناسب می‌دانست. در ایمیلی که به برنسون ارسال شده بود، اشاره‌ای به‌دلایل جزئی نشد و تنها نوشته شد تصمیم مذکور با سیاست‌های آمازون در انتشار اطلاعات درباره‌ی همه‌‌گیری ویروس کرونا مرتبط بوده است. ایلان ماسک ابتدا در توییتی، لغو فروش کتاب را احمقانه (insane) خوانده بود و درنهایت و ظاهرا پس از توییت ماسک، آمازون اجازه فروش کتاب را صادر کرد.

تجزیه آمازون

تجزیه آمازون

آمازون پس از ادامه فروش کتاب برنسون، ایمیلی برای اطلاع‌رسانی به او ارسال کرد که گزارشگر سابق مجددا آن را توییت کرد. به‌علاوه، آن‌ها در ایمیلی به رسانه‌ها اعلام کردند کتاب برنسون به‌‌دلیل خطا سهوی از فهرست فروش خارج شده است. کتاب برنسون درکنار انتقادهایی که مطرح می‌کند، مسئله‌ای هم درباره‌ی تأثیر سیاست‌های پیشگیرانه و مراقتی برای کنترل ویروس کرونا دارد. برنسون در کتاب خود، تأثیر تعطیلی‌های گسترده و استفاده از ماسک را در کاهش گسترش ویروس کرونا بررسی می‌کند و گزارش‌‌های رسانه‌ای را در سطوح گوناگون تحت‌تأثیر نگرانی و ترس شدید می‌داند و از نحوه‌ی گزارش‌دهی مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در ایالات متحده انتقاد می‌کند.

صرف‌نظر از موضوع و محتوای کتاب و دلایل لغو فروش آن، واکنش ایلان ماسک جالب به‌نظر می‌رسد. آمازون رقابت جدی با تسلا یا اسپیس ایکس ندارد؛ اما ماسک و بزوس از مدت‌ها پیش در صنعت فضایی باهم رقابت شدید داشته‌اند. بزوس صاحب شرکت بلو اوریجین و پروژه‌ی Kuiper، رقیب جدی SpaceX Starlink است. تلاش میلیاردرهای دنیای فناوری برای کسب سریع‌تر دستاوردهای فضایی، به درگیری شدید آن‌ها منجر شده است.

منبع خبر: زومیت

سایت آیسل

Author: user1

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *